Monday 26 December 2011

TREND GANTUNG ANAK PATUNG KAT BAWAH KERETA


Pernahkah anda melihat kereta2 yang menggantungkan anak patung kat bawah kereta diorang? Mesti pernah kan?? Malah ianya telah menjadi tren yang cukup popular buat masa sekarang tak kira apa bangsa dan agama sekali pun pemilik kereta berkenaan. I pun pernah terfikir suatu ketika dulu untuk meniru cara mereka. Tapi tahukah anda menggantung anak patung kat bawah kereta adalah merupakan amalan orang2 Thailand? Mereka percaya roh orang yang mati kemalangan akan berlegar-legar di tempat dia mati. Takut nanti dia menganggu orang yang memandu, terutama roh kanak-kanak, jadi mereka pasang anak patung. Supaya roh kanak-kanak tu happy.”
Bila Google di dapati perkara yang sama. Di halaman blog pelancongan Thailand ni pula mengatakan bahawa trend ini dibawa oleh pemandu teksi Thai yang mahu meletakkan roh lain (dengan meletak anak patung) supaya roh orang mati dilanggar tidak menganggu kereta mereka.
Fuh, nasib baik I pun tak buat. Aduh, tengok, nanti rosak pula akidah percaya pada roh anak patung. 

7 comments:

  1. xpasan pun sblm nie, balik keje kang nk try ushar2 kat jalan

    ReplyDelete
  2. erm...kekadang tengok macam pape ntah..tak kena je letak patung dekat blakang keta...hehehhe dah tu legam aje patung tu kena lecak dan asap hikhikhik...

    ReplyDelete
  3. perghhh....itu ke sebabnye..igt ke dyorg sj2 je..

    huhu tingin gk nk wt (b4 baca n3 ni)..tp rs cian lak tgk bear kecik 2 dok gayut...mcm kna pksa bnuh diri lak...huhu

    ReplyDelete
  4. tu lah org kita suka sangat meniru budaya orang lain tanpa usul periksa...jangan sampai terpesong akidah dah la...

    ReplyDelete

Click For CASH!!