Sunday, 30 December 2012

How To Get Best Shape And Loose Weight (Petua Badan Langsing)


Last Friday I pegi gym seperti biasa tapi kali ni I dah terpengaruh untuk ambik Personal Trainer sebab I rasa berat badan I tak turun2 sejak lepas bersalin anak 1st ritu lagi. So I sign up untuk ambil PT ngan salah sorang Trainer kat Fitness First. At the first soalan yg I tanya dia ialah how to control my food to get the best shape and weight? So PT tu ada la bagi I petua pemakanan ang perlu diamalkan. Kat sini I kongsikan ngan U all apa yang PT tu suggest kat I.

PAGI/BREAKFAST

1. 2 keping roti bijirin penuh di makan sebagai sandwich @ letak jam / 2pcs of wholemeal bread as a sandwich @ jam
 atau/or
2 biji kuih muih / 2 banana muffins
 atau/or
sebiji capati@tosai/a pancake

2. sebiji pisang dan epal hijau/ a banana and green apple(another fruits can be taken too)

3. segelas susu tanpa lemak @ segelas jus / a glass of no fat milk @ a glass of juice

TENGAH HARI/LUNCH

1. 2 genggam nasi/ a grasp of rice
  atau/or
sepiring spaghetti@pasta / a saucer of spaghetti@pasta

2. Seketul ayam bahagian dada@ daging@makanan laut / a lump of chicken breast@meat@seafood

3.Sayur-sayuran (makan banyak pun tak apa)/ vegetables 

4. segelas jus/ a glass of juice

5. sebiji pisang dan epal hijau/ a banana and green apple (another fruits can be taken too)

MALAM/DINNER

1. 2 keping roti bijirin penuh/ wholemeal bread
 atau/or
bijirin/cereal

2. segelas susu tanpa lemak @ segelas jus / a glass of no fat milk @ a glass of juice

3.sebiji pisang dan epal hijau/ a banana and green apple(another fruits can be taken too)

p/s:Ingat tiada makanan lain di antara 3 sesi pagi, tengah hari dan malam

p/s: tiada kaitan dengan gambar di atas


Thursday, 6 December 2012

DURIAN CREPE BEST..


Bahan2 crepe;-
250g gandum
3 bj telur
500ml santan
1 sudu teh esen pandan

1 sudu teh pewarna hijau atau kuning

Cara2:
1. Satukan semua bahan dlm bekas dan kacau.
2. Masukkan dalam blender dan blend. Kemudia tapis.
3. Sediakan kuali leper non stick.
4. Panaskan kuali dan letak sdkt myk.
5. Tuang 1 senduk kecil dan msk crepe. X perlu di terbalikkan.
6. Buat sampai habis adunan.

Bahan2 filling:
Isi durian secukupnya
1 cawan non dairy whippg cream

Cara2:
1. Pukul whippg cream dlm mixer hingga kental.
2. Asingkan isi durian dgn biji. Lumatkan sidikit.

Cara2 bungkus crepe:
1. Bentangkan 1 keping crepe.
2. Letakkan whipping cream.
3. Letakkan isi durian.
4. Kemudian ttp semula dgn whipping cream.
5. Lipat crepe. Dan sejukkan dalam peti sejuk sekejap.

Waduh,pusing...pusing!!

The story is like this. Buat masa sekarang ni punya la banyak idea I nak tulis blog,tetapi tetiba jer I tak boleh nak upload gambar kat blog ni.Warningnya keluar camni:

Whoops! You're out of space. You are currently using 100% of your 1 GB quota for photos. Upgrade storage
Photos are stored in your Picasa Web Albums account and are included in your 1 GB free quota for photos. Additional storage that you purchase is shared between several Google products and is in addition to your free quota." 
Waduhhh!!! Pusing sekali kepala I ni...macam mana boleh jadi macam ni?? Sedangkan I baru jer berbelog setahun jagung pown...post pun tak der berjuta pun and of coz ler gambar pun tak banyak mana pun. Tengok orang lain lagi banyak.Adakah kerana I ni buta IT??Patutkah I membayar storage yang di upgrade nanti?? HELP!! HELP!!! anybody can help me??

Sunday, 2 December 2012

JAUNDIS/DEMAM KUNING:IBU2 PERLU TAHU





RAMAI ibu terutama yang baru saja melahirkan anak risau apabila bayi mereka mengalami jaundis. Terpaksa berulang-alik ke hospital untuk menjalani ujian darah sangat memenatkan. Lebih teruk apabila si ibu dan bayi terpaksa ditahan di hospital kerana harus menjalani rawatan fototerapi.

Apa yang membuatkan keadaan bertambah kusut apabila orang d
i sekeliling mencadangkan agar menggunakan pelbagai kaedah tradisional seperti bayi diberi minum susu kambing, berjemur di bawah matahari, mandi dengan air kunyit atau herba sehingga si ibu sendiri keliru mana satu yang harus diikuti. Petua ini mungkin juga berguna, mungkin juga sebaliknya atau akan membuatkan keadaan bertambah teruk. 

Rata-rata ibu percaya kaedah tradisional sangat membantu bagi mengurangkan masalah demam kuning di kalangan bayi. Ini kerana wujud tekanan atau rasa panik bagi ibu apabila bacaan jaundis pada bayi semakin meningkat. Ini ditambah dengan kurangnya ilmu pengetahuan mengenai jaundis yang dianggap masalah serius pada bayi. 

Menurut Pakar Kardiologi Pediatrik, Hospital Perubatan Pantai, Dr Azam Mohd Nor, jaundis atau demam kuning di kalangan bayi adalah perkara normal. Dianggarkan 60 hingga 70 peratus bayi baru lahir mengalami gejala ini. 

“Jaundis merujuk kepada bayi yang mempunyai tanda seperti bahagian putih mata dan kulit yang berwarna kekuningan. Warna ini dapat dilihat dengan lebih jelas pada bahagian muka, dada, perut dan kaki apabila kulit bayi ditekan lembut dan akan bertukar kekuningan,” katanya. 

Bagi ibu-ibu muda, Dr Mohd Azam menasihatkan supaya jangan risau sekiranya selepas dua hari dilahirkan bayi mengalami demam kuning kerana ini adalah fenomena biasa apabila darah pada bayi menjadi rosak, pecah dan dicernakan di dalam hati. Pencernaan dan penguraian komponen dalam darah ini akan menghasilkan bilirubin.

“Biasanya bilirubin akan dibuang melalui najis dan air kencing. Tetapi apabila terdapat terlalu banyak darah yang rosak dan pecah kemudian dihuraikan secara serentak dalam satu masa, tahap bilirubin dalam darah akan meningkat. Peningkatan bilirubin inilah yang dapat dikesan melalui kekuningan pada tubuh bayi,” katanya.

Apa yang ibu bapa perlu tahu setiap bayi mempunyai tahap kuning berbeza dan akan mula dikesan pada hari kedua atau ketiga selepas kelahiran. Ia mula kelihatan dari kepala dan turun ke kaki. Jaundis akan kelihatan pada bahagian muka, diikuti dada, perut dan kaki. 

“Pemeriksaan bayi untuk demam kuning biasanya boleh dibuat di dalam cahaya matahari atau di bawah lampu panjang putih (fluorescent) dan bukannya mentol kuning kerana ini akan menampakkan kulit bayi lebih kuning,” jelasnya. 

Biasanya bacaan bilirubin akan meningkat pada hari ketiga, kelima dan ketujuh. Tahap bilirubin yang melebihi 85umo1/1 (5mg/dL) akan menunjukkan tanda kekuningan dan sekiranya meningkat kepada 100umo1/1 ia masih di dalam kawalan.Namun sekiranya dalam masa seminggu tahap bilirubin meningkat sehingga melebihi 340umo1/1 atau 21mg/dL, rawatan fototerapi akan diberikan. 

“Bayi akan diletakkan di bawah lampu biru mengandungi 450 nano water dengan hanya memakai lampin dengan mata ditutup. Cahaya lampu ini berfungsi menukar bilirubin kepada biliverdin yang lebih ‘mesra tubuh’ dan akan dikumuhkan menerusi air kencing. Sekiranya rawatan fototerapi ini gagal menghalang daripada kenaikan tahap bilirubin sehingga mencecah 428umo1/1 atau 25mgd/L, rawatan pemindahan darah terpaksa dilakukan,” katanya.

Menurut Dr Azam, apabila pemindahan darah tidak dilakukan dan jaundis berlarutan sehingga 30 hari dikhuatiri bayi akan menghidap penyakit lain seperti radang hati, saluran darah tersumbat atau hepatitis. Lebih teruk sehingga menyebabkan kerosakan otak, sawan serta gangguan pendengaran. 

Namun ibu bapa tidak perlu bimbang kerana kini, kes pemindahan darah amat jarang berlaku. Ini kerana pemantauan daripada pihak hospital menyebabkan tahap bilirubin dapat dikurangkan selepas seminggu kelahiran. 

Secara saintifik, antara faktor paras bilirubin pada bayi normal meningkat disebabkan oleh: 

- Bayi tidak diberikan susu ibu sepenuhnya. 

- Jaundis lebih kerap berlaku di kalangan bayi pramatang atau tidak cukup bulan berbanding bayi cukup bulan. Ini kerana hati tidak dapat memproses bilirubin dengan cepat. Usus mungkin tidak berfungsi sepenuhnya, terutama jika mereka sakit dan tidak disusukan. 

- Sel darah merah bayi mempunyai tempoh hayat yang lebih pendek dan pecah dengan cepat. Biasa berlaku bagi bayi yang mempunyai G6PD. 

- Lebam pada badan bayi yang disebabkan proses kelahiran seperti kaedah vakum yang menyebabkan banyak sel darah merah rosak dan perlu diganti.

- Darah ibu dan bayi tidak sesuai.

- Ibu menghidap kencing manis. 

- Penggunaan oxytocin ketika proses kelahiran.

Ibu bapa perlu merujuk kepada doktor dengan segera sekiranya demam kuning dikesan dalam tempoh 24 jam selepas kelahiran yang membabitkan bahagian tangan dan kaki, atau bayi demam melebihi 37.8 darjah Celsius atau bayi kelihatan lemah dan tidak sihat. Ini kerana jaundis dianggap serius dan memerlukan rawatan rapi. 

“Ia boleh disebabkan masalah yang serius pada hati, usus kecil dan kelainan intestinal, jangkitan atau kelahiran yang trauma atau kelahiran pramatang sebelum 28 minggu,” ujarnya. 

Ramai ibu bapa gembira apabila melihat bayi mereka tidur lena selepas dilahirkan. Namun menurut Dr Mohd Azam, tidur yang nyenyak dan berpanjangan sepanjang hari akan menyebabkan bilirubin meningkat. 

“Ini kerana bayi tidak dapat menyusu dengan kerap. Sebaiknya kejutkan bayi untuk menyusu sekerap mungkin. Semakin banyak susu ibu diberikan ini akan menggalakkan pergerakan usus dan menyebabkan bilirubin dapat dikeluarkan daripada tubuh menerusi najis. Penyusuan yang bagus apabila bayi disusukan setiap tiga jam sekali atau lapan hingga 12 kali sehari,” katanya. 

Bayi jaundis perlu dipastikan agar tidak mengalami kekeringan akibat pengambilan cecair yang tidak mencukupi. Namun ibu dinasihatkan tidak memberikan air masak kerana air ini tidak memberi sebarang tenaga dan kesan positif kepada bayi. 

Selain itu, bayi yang tidak pandai menghisap, puting susu tenggelam, pembedahan Caesarean, penggunaan ubat penahan sakit dan bayi yang tidak matang dengan daya menghisap yang lemah akan mendorong kepada peningkatan bilirubin. 

Terdapat juga jaundis susu ibu yang mengakibatkan kelewatan atau memanjangkan tempoh pembuangan lebihan bilirubin melalui usus. Biasanya bermula daripada minggu kedua dan akan hilang selepas beberapa minggu atau beberapa bulan kemudian. 

Walaupun mendapat susu mencukupi, bayi masih mendapat jaundis. Jika kadar bilirubin terus meningkat, doktor mungkin menasihatkan untuk memberhentikan penyusuan badan selama dua atau tiga hari. Namun dalam masa ini, ibu dinasihatkan memerah susu bagi mengekalkan bekalan susu dan boleh meneruskan penyusuan apabila tahap bilirubin menurun.

Bagi menghasilkan susu ibu yang banyak serta berkualiti, ibu harus mendapatkan makanan berkhasiat dan seimbang supaya dapat menghasilkan susu yang banyak serta berkualiti. Paling penting, jangan risau atau tertekan kerana ini akan menyebabkan pengeluaran susu ibu merosot. 

“Jangan sesekali memberikan susu formula pada bayi sebaik dilahirkan tetapi memberi lebih banyak rangsangan supaya bayi dapat menghisap dengan sempurna. Dapatkan bantuan daripada pihak hospital mengenai teknik menyusu dengan betul serta cara merangsang proses pengeluaran susu,” nasihatnya. 

Selain rawatan di hospital, terdapat pelbagai petua tradisional yang diamalkan ibu bapa. Sebaiknya ibu bapa jangan terus melakukannya tanpa mendapatkan pandangan daripada pakar terlebih dulu. Ini kerana ada antara amalan tradisional ini belum terbukti keberkesanannya. Antaranya: 

- Jemur bayi di bawah matahari: Ramai ibu percaya dengan menjemur bayi di bawah matahari dapat menghilangkan kekuningan. Namun ibu bapa harus memastikan melakukannya dalam waktu dibenarkan iaitu dari jam 8.30 pagi sehingga 9.30 pagi selama 10 hingga 15 minit saja. Sekiranya bayi didedahkan terlalu lama, dikhuatiri akan menyebabkan masalah lain seperti kerosakan retina dan strok. Namun kebanyakan pakar perubatan tidak menggalakkannya kerana hanya cahaya lampu di hospital saja memberi kesan positif pada bayi. 

- Minum susu kambing: Memberi bayi minum susu kambing boleh memberi kesan kepada bayi. Ini kerana belum terdapat sebarang kajian menyatakan susu kambing mampu mengurangkan tahap bilirubin pada bayi. Malah pemberian yang keterlaluan akan menyebabkan masalah lain seperti cirit-birit atau radang usus. 

- Makan jamu dan halia: Banyak makan jamu yang tidak diketahui kandungan bahan kimia akan menyebabkan pengurangan enzim yang membantu dalam penyingkiran bilirubin apabila bayi disusukan. Begitu juga dengan halia yang boleh menyebabkan bilirubin meningkat.Sebaiknya diambil dalam kadar sederhana saja.

- Memberi air glukos pada bayi: Ramai mencadangkan supaya diberi air glukos kepada bayi bagi mengurangkan masalah demam kuning. Sebenarnya petua ini amat merbahaya kerana air glukos boleh menyebabkan perut kembung dan bilirubin tidak dapat dikeluarkan melalui najis.

"Harap Info Artikel diatas bermanfaat agar Mommies tidak perlu panik dan risau keterlaluan" Admin KPSM

Tuesday, 27 November 2012

KERABU RUMPAI LAUT


KERABU RUMPAI LAUT

Rumpai laut secukupnya: direndam dengan air+tepung gandum+asam keping semalaman bg hilangkan hanyirnya...

SAMBAL KERABU



1/2 biji kelapa parut - dibuat kerisek
5 ulas bawang merah ] dihiris
3 ulas bawang putih ] dihiris
lada hitam ditumbuk
2 ekor ikan kembong. dibakar dan diambil isinya
2 batang serai ] dihiris
garam
gula

Caranya:
>>Kelapa parut + bawang merah + bawang putih + serai digoreng tanpa minyak - dibuat kerisik.(ditumbuk/diblend)
>> Campurkan dengan garam, gula, isi ikan + lada hitam yang ditumbuk. Siap.

AIR CILI

>>Cili api + Cili merah + bawang putih ditumbuk kasar.
>>Campurkan dengan cuka dan sedikit air + garam.+ gula

KUAH TUMIS

>> Halia + cili kering + bawang putih + bawang merah + serai + santan pekat + serbuk kunyit+ garam + asam keping dimasak sehingga naik minyak dan pekat.

Penyedap rasa:
>>Budu+cili api+air limau nipis..

Campurkan kesemua sekali dan gaul sebati...

NAMA2 YANG KITA SELALU PAKAI TANPA DISEDARI JIN PUN MENGGUNAKANNYA

Biasanya dalam pemberian nama anak kita tak sedar yang nama-nama yang diberikan kadang kala merupakan nama yang juga digunakan oleh jin! Petikan ceramah ustaz Sharhan

Antara nama-nama biasa yang dikenal pasti digunakan oleh Jin ialah seperti:-

1. Balqis

2. Kistina/Qistina
3. Najwa
4. Zakuan
5. Batrisha
6. Erisha
7. Mazda

Ustaz Sharhan juga ada beri tahu kalau dah bagi nama-nama seperti ini perlukah untuk pergi jabatan pendaftaran untuk tukar nama? hehe, tidak sebenarnya, hanya tukar cara panggilan nama tersebut. Contoh jika nama Siti Najwa, panggil saja nama Siti.. jangan panggil Najwa.

Ustaz Sharhan jelaskan, nama seperti di atas memang mempunyai maksud yang baik/maksud yang indah, cuma dalam perubatan Islam nama-nama ini sering digunakan oleh Jin. – Wallahua’lam

Ustaz Azhar Idrus
Ramai yang bertanya apakah benar kenyataan tentang nama-nama anak jin tersebut? sebab tiada dalam Al-Quran dan Hadis.. Meh dengar apa ustaz Azhar Idrus jawab

Memang tidak ada dalam Al-Quran, tetapi selaku pengamal perubatan Islam (Ustaz Sharhan) dia lebih tahu kerana dia orang yang selalu berurusan dengan Jin , mungkin kenyataan beliau betul sebab kita tak ada ilmu berkaitan ini.. beliau lebih arif mengenainya, jadi kita perlulah menghormati pendangan beliau selalu pengamal perubatan Islam.

Menurut pandangan Ustaz Sharhan lagi lebih kurang 60%-70% orang yang datang berubat terkena penyakit misteri adalah bernama seperti di atas..

Kesimpulannya, tidak wajib percaya nama seperti ini tidak baik, tetapi mungkin betul pandangan pangamal perubatan Islam kerana mereka lebih tahu berkaitan dengan Jin.. – Wallhua’lam

Monday, 26 November 2012

MALAIKAT TAK MASUK RUMAH ADA PATUNG




Soalan,

APAKAH jenis gambar atau objek yang dibolehkan untuk diletakkan di dalam rumah? Ini kerana saya difahamkan haram mempamerkan gambar atau patung di rumah selain malaikat rahmat juga tidak akan masuk ke dalam rumah. Mohon penjelasan lanjut. 


Jawapan, 


ISLAM melarang meletakkan patung manusia, binatang atau objek lain di rumah.
Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya tuan punya gambar ini akan diseksa pada hari kiamat lalu dikatakan kepadanya: ‘Hidupkan barang yang dijadikan dan sesungguhnya malaikat tidak akan masuk rumah seseorang selagi di dalamnya ada gambar (patung).’” (Hadis riwayat Bukhari) 

Hanya dalam keadaan tertentu patung dibenarkan seperti yang diriwayatkan dalam hadis bahawa Jibril a.s. pernah meminta izin daripada Nabi s.a.w untuk masuk rumahnya, kemudian kata Nabi kepada Jibril: “Masuklah! Tetapi Jibril menjawab: ‘Bagaimana saya hendak masuk sedang di dalam rumahmu ada cadar dinding yang penuh gambar! Tetapi kalau kamu mahu terus menggunakannya, maka putuskanlah kepalanya atau potonglah untuk dibuat bantal atau buatlah tikar (tikar lantai). (Hadis riwayat Nasa’i dan Ibnu Hibban) 

Ia hendaklah tidak sempurna sehingga tidak nampak dibesarkan dan dimuliakan. 
Begitu juga dengan patung mainan kanak-kanak, ia dibenarkan kerana bukan dibesar-besarkan. 

Manakala lukisan benda hidup seperti manusia dan binatang tidak dibenarkan menurut hadis di atas tetapi lukisan pemandangan alam masih dibenarkan. 

Gambar daripada kamera diharuskan apabila mematuhi ajaran agama dalam berpakaian dan menutup aurat. Ia juga dilihat berlainan dengan lukisan yang melakar ciptaan sendiri. 

Mufti Mesir, Sheikh Muhammad Bakhit menyatakan fotografi adalah tangkapan imej kepada benda yang benar menerusi kamera. Cara itu sedikitpun tidak ada larangannya (Qardawi, 1995: 117).

KISAH BENAR: CERITA DUKA DARI GANGNAM

KALAU BACA MEMANG MENGERIKAN...IT'S UP TO U WHETHER TO BELIEVE IT 

Malam tadi setelah keluar dari masjid seusai selesai solat Isyak di masjid berdekatan dengan rumah, saya berjalan kaki seorang diri pergi ke sebuah kedai makan untuk makan malam. Pengunjung di kedai makan yang saya tuju itu agak ramai dan boleh dikatakan hampir kebanyakan meja di kedai tersebut sudah penuh. Saya memilih untuk duduk di salah sebuah meja di bahagian paling hujung seorang diri yang ketika itu tiada orang di meja tersebut. Apabila pelayan datang saya pun memesan makanan yang saya mahu. Selepas beberapa ketika pelayan tersebut pergi datanglah pula seorang gadis muda berkulit cerah berjubah dan bertudung hitam gaya wanita Arab ke meja saya seraya bertanya,



"Tuan, boleh saya duduk di sini..? Kamu lihat, tempat-tempat di meja lain semua sudah penuh.."

"Oh, ok.. tak mengapa. Silakan duduk.." jawab saya agak terkejut dengan sapaan gadis itu. Perbualan kami dalam bahasa Inggeris.



Kemudian pelayan datang kepadanya dan dia hanya memesan 'fresh orange' untuk minuman. Apabila pelayan pergi saya memberanikan diri bertanya kepadanya dengan rasa pelik, "Kamu seorang diri sahaja? Dan kamu kelihatan bukan orang Malaysia, bukan?"



Dia mengangkat wajahnya dari telefon pintarnya ke arah saya lalu menjawab dengan tersenyum, "Oh saya dari Korea Selatan, dan saya ingin ke rumah seorang kawan.."



"Oh Korea Selatan.. sekarang negara itu sedang 'famous' dengan tarian Gangnam Style.." jawab saya spontan bersahaja sambil tersenyum dan menganguk-angguk sendirian tatkala mata gadis itu kembali ke telefon pintarnya sambil menggerak-gerakkan jarinya di atas skrin sesentuh dan kadangkala dia juga tersenyum seorang diri melayan sesuatu dari telefon pintarnya.



"Gangnam Style..? Apa yang kamu tahu tentangnya.. ia tarian yang dilaknat Tuhan. Saya menganggapnya diilhamkan oleh Iblis kepada artis itu." jawabnya dengan nada yang tegas dan berani.



"Oh ok ok, minta maaf..saya tak bermaksud menyinggung perasaan kamu.." jawab saya serta-merta.



Perbualan terhenti seketika beberapa lama. Selepas kira-kira 15-20 minit pelayan kembali datang dengan membawa pesanan saya dan minuman gadis itu.



"Kamu mahu tahu apa yang saya tahu tentang Gangnam?" tanya gadis kembali itu kepada saya.



"Jika kamu berminat untuk bercerita kepada saya, saya akan mendengarnya…" jawab saya dengan tenang sambil mula menghirup jus tembikai susu yang saya pesan.



"Ok sekejap beberapa minit, selepas saya membalas mesej-mesej ini.." jawabnya sambil jari-jemarinya ligat bermain di dada skrin telefon pintarnya.



Saya hanya mengangguk-angguk sambil mengangkat kening dan mula menyuap makanan dengan sudu ke dalam mulut walaupun saya sedar bahawa memakan dengan menggunakan tangan itu lebih menepati Sunnah Rasulullah SAW.



"Baik, sekarang saya akan bercerita tentangnya.. ia sesuatu yang menarik tetapi pelik dan menakutkan." kata gadis itu kembali.



"Ok, seakan-akan ada satu perkara besar yang kamu ingin sampaikan kepada saya." jawab saya kembali sambil mulut mengunyah nasi.



Kemudian dia diam kira-kira sepuluh saat, mengambil nafas lalu memulakan ceritanya kepada saya,



"Di Gangnam ada satu pertandingan pelik yang diadakan untuk gadis-gadis muda untuk menjadi perempuan-perempuan simpanan bagi orang-orang kaya dan para jutawan. Kebanyakan gadis muda yang menyertai pertandingan tersebut adalah mereka yang ingin mencuba nasib apabila gagal mendapat tempat dalam pekerjaan atau terlalu teruja untuk menikmati hidup mewah bersama orang-orang kaya… mereka dijanjikan dengan hadiah yang sangat lumayan, kereta mewah, jet peribadi dan rumah besar seperti istana dengan kolam renang jika memenangi pertandingan tersebut."



Kemudian dia diam lagi... kali ini dia pula meminum minuman 'fresh orange'.. dia diam dengan agak lama tanpa berkata apa-apa.



"Ok, kemudian..?" tukas saya lagi ingin tahu.



"Oh, ia sesuatu yang amat dahsyat dan keji dan saya hampir tidak mahu menceritakannya kepada kamu. Tapi saya akan cuba ceritakannya juga agar kamu dapat tahu apa kisah benar yang berlaku.." sambungnya lagi.



"Iya, sila sambung lagi... saya memang ingin tahu tentangnya." balas saya lagi.



"Ok... Pertandingan itu, untuk sampai ke tempat pertandingan tersebut, para peserta yang terdiri daripada perempuan-perempuan muda yang cantik masing-masing dikehendaki menunggung seekor kuda kira-kira 500 meter dari tempat para peserta berkumpul ke tempat pertandingan yang merupakan sebuah istana besar dan mewah milik seorang jutawan di Gangnam. Kamu bayangkan, mereka semuanya menunggang kuda dengan memakai kasut tumit tinggi, baju jarang dan skirt singkat yang seksi sambil diiringi pihak penganjur pertandingan dengan helikopter.."



"Setelah sampai di sana mereka disambut oleh pihak penganjur di istana itu dan dibahagikan kepada dua kumpulan. Setiap kumpulan akan melalui dua laluan yang berbeza. Pertandingannya ialah laluan berhalangan untuk sampai ke destinasi yang terakhir. Ia seperti pertandingan dalam rancangan ‘Wipe Out’ di dalam TV jika kamu pernah melihatnya. Setelah sampai di destinasi terakhir pula, para peserta yang berjaya dari dua kumpulan itu akan bertarung pula sesama sendiri. Jika pihak lawan tewas maka peserta yang masih bertahan akan dianggap sebagai pemenang dan mendapat wang bernilai jutaan USD. Laluan berhalangan itu sangat berbahaya, namun para peserta hanya melakukannya dengan memakai kasut tumit tinggi dan pakaian seksi mereka sambil disaksikan dan disorak oleh para jutawan yang melihat aksi-aksi mereka tersebut dari sebuah ruang balkoni bilik mewah di istana tersebut. Saya tidak pasti ianya dirakam ataupun tidak."



"Terus-terang, ia adalah pertandingan membunuh diri yang paling gila…"



"Ok, kemudian.. apa yang berlaku?" tanya saya mencelah dengan rasa teruja.



"Satu ketika di salah satu trek, para peserta dikehendaki memanjat palang-palang besi untuk melintasi salah sebuah menara di istana tersebut, palang tersebut sangat tinggi dan di bawahnya ada kolam renang. Di satu sudut yang lain, para jutawan pula menyaksikan aksi-aksi peserta dari dalam sebuah bilik mewah sambil menikmati hidangan dan minuman arak yang mahal bersama gadis-gadis mereka."



"Ramai perserta ketika itu yang terjatuh ke bawah ketika cuba memanjat palang-palang besi tersebut. Ada yang terhempas ke lantai dan kepalanya pecah. Ada yang patah tangan dan kaki. Ada yang pecah badannya. Kolam renang tersebut penuh dengan darah dan ada yang mati lemas ketika jatuh ke dalamnya setelah gagal untuk berenang keluar dari kolam renang yang dalam tersebut. Mereka semua para gadis yang tidak berupaya dan mereka sangat kasihan."



"Yang lebih keji daripada itu, mereka yang tercedera ketika itu langsung tidak dibantu.. malah dibiarkan sahaja untuk disorak dan ditertawakan oleh para jutawan yang melihat mereka sepanjang pertandingan. Akhirnya apa yang saya tahu, hanya dua orang gadis sahaja yang berjaya melepasi laluan itu daripada keseluruhan 30 orang gadis yang menyertainya... saya dikhabarkan walaupun dua gadis itu akhirnya berjaya, mereka kini hidup dengan trauma dan penuh ketakutan di sisi para jutawan gila tersebut. Mereka kini hidup seperti hamba di dalam istana zaman purba. Tiada tamadun dan tiada akhlak... hanya menjadi hamba suruhan lelaki-lelaki kaya yang merantai hidup mereka sahaja. Lebih malang lagi gadis-gadis yang sudah terjerumus ke sana tidak boleh lari daripada golongan kaya gila itu. Jika cuba untuk lari kemungkinan mereka akan dibunuh."



Sampai di sini tiba-tiba gadis itu sebak... wajahnya berubah dan air matanya serta-merta mengalir laju dan menangis teresak-esak.



Saya sudah tentu sangat terkejut dengan perubahannya secara tiba-tiba itu, dan cuba memujuknya,



"Hey, please don't cry here… people will look to us. Please calm down. I'm sorry so much to make you telling me this story…" kata saya kepadanya perlahan dengan suara hampir berbisik.



Namun saya membiarkannya dengan keadaannya itu untuk beberapa ketika. Kemudian saya berkata kepadanya, "Saya tak tahu apa sebenarnya yang membuatkan kamu menangis, tapi saya minta maaf banyak-banyak kerana disebabkan saya kamu menangis. Sebenarnya saya sangat terkejut mendengar cerita kamu. Ia sesuatu yang sangat dahsyat yang belum pernah saya mendengarnya sebelum ini.."



"Ia ok... ia ok... ia ok... (sambil mengesat air matanya dengan sapu tangan miliknya)... maafkan saya kerana tiba-tiba bersikap pelik tadi. Kamu tahu, salah seorang gadis yang mati kerana pecah badannya ketika jatuh di pinggir lantai kolam renang itu ialah adik perempuan saya sendiri... Ibu saya membunuh diri kerananya dan bapa saya menjadi gila. Setelah ibu saya membunuh diri bapa saya sakit selama berbulan-bulan lalu akhirnya meninggal dunia."



Pada waktu ini dia kembali diam beberapa minit… saya pula tergumam dan tidak terkata apa-apa… setelah itu dia menarik nafasnya dalam-dalam lalu menyambung kembali kisahnya,



"Ibu-bapa saya hanya memiliki dua orang anak perempuan dan adik saya sudah menjadi mangsa kepada nafsu gila orang-orang kaya Korea."



"Sejurus selepas tamat pertandingan tersebut, saya dihubungi seorang wanita yang memberitahu bahawa adik saya telah pengsan dan cedera parah kerana kemalangan dan saya dikehendaki ke hospital untuk melihatnya. Wanita itu menyatakan dia mendapat nombor telefon saya daripada adik saya. Apabila saya dan ibu-bapa saya tiba ke hospital, kami dikhabarkan adik saya telahpun meninggal dunia. Saya memarahi wanita tersebut dan mendesaknya bertubi-tubi untuk menceritakan kisah sebenar kepada saya... dan akhirnya selepas beberapa hari dia menceritakan keseluruhan kisah ini kepada saya. Setelah tahu kisah sebenar, kami sekeluarga meraung dan menangis macam orang gila kerana tidak pernah menyangka adik saya sanggup menyertai pertandingan gila tersebut hanya untuk hidup mewah sebagai gadis simpanan orang-orang kaya. Namun wanita itu berkata ia adalah pilihan adik saya sendiri."



"Beberapa minggu kemudian ibu saya membunuh diri pada satu malam dengan menelan aspirin sebanyak 200 biji. Keesokan harinya ibu saya koma dan apabila saya dan bapa menghantarnya ke hospital, pada malam harinya dia meninggal dunia. Bapa saya pula selepas itu sakit jiwa sebelum mengalami sakit tenat yang membawanya meninggal dunia. Saya pula hidup tidak menentu dan mujurlah masih mempunyai seorang sahabat wanita beragama Islam yang terus berjuang agar saya dapat meneruskan kehidupan dengan tabah. Berulang-ulang kali dia mengingatkan kepada saya bahawa kehidupan ini adalah anugerah Tuhan dan orang yang beriman tidak akan berputus asa."



"Dan kerana itu saya melihat kamu kini sebagai seorang Muslimah..?" saya mencelah ceritanya.



"Alhamdulillah, terima kasih kepada Tuhan. Sahabat saya itu telah membawa saya berjumpa dengan seorang imam di bandar Seoul untuk memulihkan semangat hidup saya. Imam itu mula bercerita kepada saya tentang Allah, Islam dan Nabi Muhammad. Saya menerima segala ajarannya dengan lapang hati seakan-akan ia satu-satunya pilihan yang ada. Benar, Islam adalah satu cahaya yang sangat terang seperti matahari dan mendamaikan seperti bulan purnama yang kembali menyuluh seluruh hidup saya dan saya terus berubah kepada agama ini tanpa ragu-ragu. Dan kamu tahu tak, jiwa saya berasa sangat-sangat tenang dan damai ketika mendengar ayat-ayat Al-Quran yang berkumandang di ibu pejabat markaz Islam di bandar Seoul. Imam itu salah seorang ahli pengurusnya. Saya tidak pernah mendengar muzik-muzik yang sangat indah seperti ayat-ayat Al-Quran sebelum ini dalam hidup saya."



Kini suara gadis itu kembali gagah seraya berkata, "Alhamdulillah, saya bersyukur kerana diselamatkan Tuhan dan kembali dihidupkan semula sebagai seorang Islam setelah saya kehilangan segala-galanya akibat kekeringan jiwa masyarakat dunia terutama masyarakat Korea yang hidup sesat tanpa agama. Mereka semua telah sesat tanpa panduan hidup yang benar daripada Tuhan."



Setelah itu dia diam dan meminum minumannya...



"Kisah kamu amat menarik tetapi menakutkan. Adakah kamu sudah mengambil tindakan undang-undang bagi pihak adik kamu, atau melaporkannya kepada media atau berbuat sesuatu?" ujar saya kembali kepadanya.



"Lupakan sahajalah, saya sudah melaporkannya kepada pihak polis, sudah menceritakannya kepada beberapa orang wartawan dan melaporkannya secara bersumpah kepada beberapa orang peguam. Pihak polis enggan melakukan pendakwaan kerana tiada bukti-bukti yang kukuh mengenainya. Tiada video dan tiada saksi-saksi lain yang mahu tampil kepada pihak berkuasa selain saya. Mungkin ada namun ia tidak memadai. Wanita yang membawa adik saya ke hospital itu juga sudah menghilangkan diri. Saya cuba menghubungi nombor telefon bimbitnya berali-kali namun dia tidak dapat dihubungi. Kali terakhir saya mendengar tentangnya melalui seorang peguam yang mendapat khabarnya daripada seorang detektif polis ialah dia sudah meninggal dunia akibat kemalangan. Para peguam lain dan wartawan yang saya ceritakan kisah ini kepada mereka kesemuanya telah diugut untuk tidak mendedahkannya kepada umum. Mungkin begitu juga yang terjadi kepada mangsa-mangsa yang lain. Laporan polis di sana pula menyatakan gadis-gadis yang meninggal dunia akibat cedera parah itu adalah kerana rabung palang-palang besi di istana itu roboh ke bawah ketika mereka semua sedang berada di atasnya kerana ketika pihak polis sampai di sana palang-palang besi itu sudah pun dirobohkan. Manakala mangsa-mangsa yang masih hidup setelah kecederaan masih mengalami trauma yang dahsyat dan ada yang cacat seumur hidup walaupun mereka mendapat bayaran ganti rugi insurans yang banyak. Apa yang saya tahu mereka semuanya diugut akan dibunuh jika mendedahkan peristiwa sebenar kepada pihak polis. Yang pasti di sana wujud monster-monster besar yang menutupi kes ini termasuk menteri-menteri kerajaan… ia berkaitan dengan wang dan kuasa. Dan sudah tentu kamu tahu apa yang wang dan kuasa boleh buat pada kita." jawabnya lagi dengan panjang lebar yang sarat dengan hujah.



"Oh, ok... ianya sesuatu yang gila pernah saya dengar. Jadi sekarang berapa umur kamu dan mengapa kamu berada di Malaysia? Dan... apa yang kamu sedang buat di Malaysia sekarang? Dan lagi… bilakah peristiwa sedih itu berlaku?" tanya saya bertubi-tubi kepadanya dengan rasa ingin lebih tahu.



"Kamu agak saya berumur berapa…?"



"Saya tidak mahu mengagak dan saya tidak tahu berapa umur kamu."



"Kisah sedih itu hanya berlaku pada tahun lepas, dan saya tidak mahu sebut apa bulan dan harinya. Cukuplah kamu tahu ia berlaku pada tahun lepas. Kini saya berumur 29 tahun dan saya di berada di Malaysia kerana ingin cuba mendaftar kursus bahasa Arab di ******* University dengan sahabat wanita Muslimah saya dari Korea itu. Tadi saya bertemu-janji dengannya untuk bertemu di sini. Kami rakan serumah dan dia tadi menziarahi rakan kami orang Malaysia di kawasan ini. Saya sampai ke sini lewat sedikit dengan teksi.” jawabnya berterus-terang dengan nada jujur.



"Oh, kamu sungguh berani. Di Malaysia tidak ramai wanita yang berani naik teksi seorang diri pada waktu malam. Terima kasih kerana menceritakan kisah ini kepada saya.. saya amat menghargainya dan mudah-mudahan suatu hari Allah akan membalas dendam untuk kamu dan mangsa-mangsa lain yang telah teraniaya..." kata saya lagi kepadanya sambil mengangguk-angguk.



"Sudah tentu...! Suatu hari nanti semua orang dan dunia akan tahu mengenai kejahatan tersembunyi di bandar Gangnam yang dilaknat itu!" tukasnya dengan nada yang keras.



"Kamu ingat artis yang mecipta lagu Gangnam gila itu menyukai cara hidup bandar Gangnam..? Saya rasa dia amat sinis tentangnya dan dia pernah berasa tertekan dengan cara hidup di sana.. namun kini dia sudah menjadi sebahagian daripada mereka. Semoga Tuhan melaknat mereka semua. Saya menyerahkan kepada Tuhan untuk membalas segala kejahatan mereka."



"Whoa... kamu nampaknya sangat marah dengan Gangnam..." balas saya sambil mengangkat kedua-dua kening dan menyedut jus tembikai susu yang masih berbaki menggunakan straw.



"Oh, jangan kamu berpura-pura seperti tiada perasaan dan tidak mempunyai perikemanusiaan.." balasnya pantas kepada saya.



"Tidak, tidak... saya benar-benar terkejut dan simpati dengan kisah kamu. Bahkan di sebalik itu, saya dapat melihat kamu seorang yang tabah, kuat dan berani." balas saya kembali untuk menenangkannya.



"Oh ya, adakah kamu datang sini dengan biaya sendiri? Bagaimana dengan suami kamu dan kerjaya kamu di Korea?" tanya saya kepadanya dengan meneka-neka.



"Hahaha, saya masih belum bersuami dan saya telah menjual segala apa yang saya ada di Korea untuk datang ke sini. Saya mahu belajar bahasa Arab di sini dan merancang mahu ke Mesir atau ke Islamic Center di Chicago selepas ini untuk belajar lebih banyak tentang Islam di sana. Kamu juga tahu, Timur Tengah kini tidak stabil dan saya masih ragu-ragu untuk ke Timur Tengah. Imam yang mengislamkan saya itu pernah memberitahu saya bahawa dahulunya dia belajar bahasa Arab dan agama Islam di Syria di sebuah universiti yang namanya An-Nur." jawabnya dengan reaksi yang kembali ceria sambil tersenyum.



"Oh dulu saya juga pernah belajar di Syria, dan universiti itu namanya Universiti Abu Nur." jawab saya.



"Oh benarkah? Ceritakan kepada saya tentang Syria... saya bertuah bertemu dengan kamu." tukasnya teruja dengan muka yang sangat gembira.



Sesampainya di sini perbualan kami mula bertukar topik kepada isu Syria dan pergolakan di Timur Tengah serta topik-topik lain yang sudah tiada kena-mengena dengan Gangnam. Saya juga bercerita sedikit sebanyak tentang latar belakang diri saya kepadanya sebagai membalas kisah hidupnya yang telah dia ceritakan kepada saya.



Lama juga kami bersembang sejak jam 9.00 malam tadi. Kira-kira jam 10.30 malam rakan gadis itu datang ke kawasan kedai tersebut dan gadis itu meminta izin untuk pergi. Dia membayar segala pesanan makanan saya dan memperkenalkan dirinya sebagai Sofiyyah dan rakannya bernama Nadiah. Katanya nama mereka berdua diberikan oleh imam yang mengislamkan mereka di bandar Seoul merangkap guru murabbi mereka di Korea Selatan. Saya pula beruntung kerana makan malam saya ada orang belanja.



Kedua-dua mereka pernah lahir sebagai manusia yang tidak pernah menganut sebarang agama di Korea namun kini Allah telah memuliakan mereka dengan agama Islam yang suci. Saya tidak tahu sejauh mana kebenaran cerita Sofiyyah tentang kisah yang berlaku kepada adiknya di Gangnam. Kebenaran kisah tersebut saya serahkannya bulat-bulat kepada Allah. Namun saya berminat untuk kongsikan kisah ini kepada para pembaca agar para pembaca dapat membuat penilaian sendiri. Kisah tersebut mungkin benar dan mungkin tidak benar. Namun, di sebalik kisah yang saya pindahkan daripada Sofiyyah ini, dapatlah kita mengetahui sesuatu dan menjadikannya sebagai pengajaran.



Apa yang saya suka kongsi satu iktibarnya ialah, saya melihat betapa Sofiyyah amat bersyukur dan menghargai nikmat Islam yang dikurniakan Allah kepadanya. Dia sanggup meninggalkan negerinya dan menjual segala hartanya demi mempelajari bahasa Arab di bumi Malaysia bagi memahami Al-Quran, malah dia bercita-cita untuk terus mengembara bagi mempelajari ilmu-ilmu Islam dan menjadi seorang pendakwah Muslimah di negara Korea untuk Islamkan lebih ramai penduduk Korea. Dia seorang yang amat berani, tabah dan cekal. Lihat saja, bagaimana dia seorang diri berani menyapa seorang lelaki asing seperti saya di awal kisah tadi. Apa yang saya lihat padanya, tiada sebarang ketakutan di dalam dirinya dan harapan hidupnya telah seratus-peratus diserahkan kepada Allah. Dia telah menjual seluruh jiwa dan raganya hanya kepada Allah semata-mata. Di sebalik kekuatan dirinya sekarang, saya juga yakin di belakangnya ada seorang murabbi mursyid yang hebat, iaitu sang imam yang telah mengislamkannya. Biasanya di sebalik orang-orang yang hebat, di belakang mereka sudah tentu ada para pendidik yang jauh lebih hebat lagi. Di dalam hati saya berkata sudah tentu peribadi sang imam itu lebih hebat lagi kerana berjaya membaiki diri Sofiyyah menjadi lebih kuat sepertimana sekarang. Ia bukanlah sesuatu yang mudah untuk memulihkan, mendidik dan membangunkan jiwa manusia yang sudah rosak teruk seperti Sofiyyah dan menjadikannya seorang srikandi yang gagah perkasa jiwanya.



Sepanjang berjalan kaki pulang ke rumah, saya banyak tertanya-tanya di dalam hati betapa kita ini begitu leka dan tidak bersyukur dengan nikmat beragama Islam yang telah Allah anugerahkan kepada kita sejak kita dilahirkan ke alam dunia.



Di dalam hati saya sepanjang pulang, "Allahu Rabbi.... alhmdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah." Sambil kaki saya sekali-sekala menyepak batu-batu kecil di jalanan dan kedua-dua tangan dimasukkan ke dalam poket jubah putih kiri dan kanan seraya muka menunduk ke arah tanah...



Sehingga saat ini saya masih tetap berfikir sendirian, kisah Sofiyyah ini ialah apa yang saya dengar berlaku di negara Korea yang maju.. bagaimana pula dengan kisah-kisah gelap seperti kisah gadis-gadis Melayu Islam yang menjadi pelacur kelas atasan di negara kita. Sudah tentu banyak juga kisah-kisah gelap yang tidak pernah kita dengar tentang mereka. Sebelum ini saya pernah juga mendengar mengenai kisah-kisah kongsi gelap di negara kita yang dilindungi oleh orang-orang besar.



Allahu Allah, betapa teruknya manusia menjadi hamba wang dan kuasa pada zaman ini... Ya Allah, selamatkanlah kami di dunia dan di akhirat...





[Kisah benar ini selesai ditulis semula pada: hari Ahad, 07 Oktober 2012, 10.55 AM]

Thursday, 22 November 2012

First Customer

Alhamdulillah baru letak page PURE MARINE COLLAGEN 4-5 lalu dah dapat 1st customer. Terima kasih kepada sahabatku Ifa kerana telah memberi kepercayaan kepada produk pemakan sihat dari laut tanpa bahan kimia ni. Terima kasih jugak kerana telah membantu I mempromosikan produk ni kepada kawan2 yang lain gak. PMC mudah mendapat kepercayaan orang kerana ia adalah asli dan selamat dan yang penting ianya halal dan tanpa kesan sampingan.

My first customer...Thanx alot Dear!!


Monday, 19 November 2012

Hijabi In Style

Sekarang ni trend bertudung dah ada pelbagai gaya, pendek kata bertudung telah menjadi ikutan bagi setiap lapisan masyarakat . Orang bertudung kelihatan lebih anggun dan ayu, malah lebih sopan dan sedap mata memandang. Pemakain tudung yang pelbagai membolehkan ianya sesuai digayakan ke mana jua. Tapi I bertudung bukan kerana trend sekarang tetapi kerana seru dah sampai. Antara style tudung yang pernah I pakai adalah seperti gambar2 di bawah ni.

1. style ni kena pakai inner dulu pas tu lilitkan shawl kat luar tu dan pin kat tepi.

2. yang ni pun sama macam yang first tadi cuma bezanya shawl ni memang berbentuk curl kat tepi dia tu nak nampak lagi gorgeous la katakan.

3. Yang ni paling senang-tudung syiria sesuai untuk di pakai di waktu kecemasan. tak sempat nak lilit2
4. yang ni tudung ada awning tapi memang dia dah belah dua...so tarik ajalah mana2 satu ke sisi untuk nampak lebih menawan

5. ni style nak cepat gak.macam zaman dulu2 tudung 4 segi dilipat 2 menjadi 3 segi pas tu ikat belakang jer.

6. Yang ni tudung Ogy. Style malas2 gak ni yang penting nampak cun

7. Ni stye loose yang budak2 sekarang dok gila pakai. I pun baru jer cuba. Puas tengok u tube ingatkan susah sangat nak pakai camni rupa2nyer simple giler.main pin2 jer siap

8. Ni pun style baru I try...nak explain memang susah tapi kalau tengok cara pakai kat tutorial I tu senang jer. Mesti seme orang boleh pakai gak.

9. Yang ni turban style. Kalau nak pakai yang simple2 tapi kemas boleh la cuba cara ni

10. Haaa...yang ni I pakai hari ni.Gaya lama tapi style jer baru. ni tudung bawal 3 tone. tudung ni secara tak sengaja I beli kat Space U8 semalam. Ingatkan Shawl rupa2nya bawal. Hmmm lantaklah....janji leh ngam ngan baju yang I pakai.

Thursday, 8 November 2012

PURE MARINE COLLAGEN

Dear all!! Hari ni I nak berkongsi pengalaman penjagaan kecantikan diri I. Cantik ker?? Errkk...alamak boleh la(perasan nak mamposs!!)...sejak kebelakangan ni ramai sangat orang dok bertanya apa rahsia kelihatan muda, kulit semakin cerah dan licin. So di kesempatan ini I nak bukak rahsia la...tadaaa....Pure Marine Collagen...at the first I tengok sorang member I ni dulu masa study tak menyerlah langsung, kulit gelap dan kusam tapi tiba2 dah tuwe2 cenggini nampak cerah dan jelita plak...so I tanya dia apa rahsianya lalu dia cakap dia makan mende ni and suggest me to try. I ni memang jenis tak percaya dengan product2 kecantikan kat pasaran yang banyak chemical tu, memandangkan mende ni hanya berasaskan bahan asli (rumpai laut) jadi I tak teragak2 untuk mencuba.So I try ler, mula2 memang rasa tak best bab langsung tak ada perisa tapi lama-kelamaan jadi o.k. Tengoklah hasilnya...hehehe...



ALAMI KEHEBATAN KOLAGEN ASLI

~ NILAI2 NUTRISI YANG LEBIH TINGGI DARI SIRIP IKAN YU
~ KOLAGEN-10 KALI GANDA LEBIH TINGGI DARIPADA SIRIP YU DAN SARANG BURUNG LAYANG2 (BAYANGKAN)
~KALSIUM 37 YANG LEBIH TINGGI DARIPADA HATI IKAN
~PH BERNILAI 7.6


KELEBIHAN KOLAGEN ASLI:

1) LARASKAN BERAT BADAN DAN HORMON

2) ANTI BACTERIA-PEMECAH TOKSIN

3) MENGHILANGKAN SEMBELIT

4) MENGURANGKAN TEKANAN DARAH TINGGI DAN HIPOTENSI 

5) MENCANTIKKAN KULIT, MELICINKAN DAN MENEGANGKAN KULIT DAN PAYUDARA

6) ANTI PENUAAN-MEMULIHKAN SEL2 MATI, PERBAIKI MASALAH KEJATUHAN KULIT DAN RAMBUT,KURANGKAN KEDUTAN,SELULIT DAN JERAWAT

7) MEMULIHKAN SEL2 KULIT MATI (JERAWAT)

8) MENORMALKAN FUNGSI KELENJAR TIROID

9) MEMBANTU MENINGKATKAN METABOLISMA

10) MENINGKATKAN FUNGSI PERUT

11) MEMBANTU MENGHAPUSKAN NEFRITIS,ARTHRITIS,BASAL

12) MENGURANGKAN PENYAKIT SENDI DAN KECACATAN KOLAGEN

13) MENINGKATKAN PEREDARAN DARAH,DINGIN DAN MENCEGAH SAKIT BAHU

14) BERKESAN BAGI INDIVIDU YANG MENGIDAP SARCOMA/TUMOR

15) SLLIM UP ABDOMEN DAN PUNGGUNG ANDA, MELEMBUTKAN KULIT DAN 
MENGURANGKAN SAKIT PINGGANG

16) MENCEGAH ANEMIA

17) MENGISI RAWAN ANTARA SENDI,MENGUATKAN TULANG, SINEWS DAN LIGAMEN SERTA MENGURANGKAN SAKIT BELAKANG







Sunday, 4 November 2012

Rahsia Punggung...Yang Mana Satu Anda?

Cuba tengok kat cermin punggung you all macam mana ok.

Punggung dan paha merupakan pusat segala pergerakan badan. Ia menentukan cara kita bergerak memajukan diri kita dalam kehidupan.Terdapat 5 bentuk punggung dan paha iaitu seimbang, bulat, rata, besar dan tinggi. Yang mana satu anda??

1. Seimbang

Paha dan punggungnya seimbang.Tidak terlalu besar.Tidak terlalu kecil. Tidak terlalu bulat. Tidak terlalu rata. Pemiliknya dikatakan seorang yang tenang dan pemurah. Bakal ibu dan bapa yang baik. Seorang ibu yang sangat penyayang.Seorang bapa yang jelas pemikiran ke mana hala tuju keluarganya dan sangat berjaya dalam kerjayanya. Perjalanan hidup teratur tanpa banyak masalah dan stabil.

2. Bulat

Individu yang mempunyai punggung yang bulat adalah seseorang yang berjiwa kental, idealistik, periang, sentiasa bersemangat, pandai mengawal perbelanjaan, suka bersosial dan boleh bergaul dengan sesiapa sahaja. Kuat mengharungi segala cabaran hidup sama ada cabaran yang baik atau yang buruk.

3. Tinggi

Punggung tinggi ke atas. Orang ini dikatakan mempunyai daya seks yang sangat tinggi. Sangat disukai ramai. Tidak kisah dengan kata-kata negatif orang lain. Hatinya tidak mudah sensitif dengan kata-kata yang diluahkan orang lain. Suka berseronok. Orang ini suka membuat sesuatu mengikut hati dan perasaan bukan
fikiran menyebabkannya sukar mendapat status tinggi dalam masyarakat.

4. Besar

Pemilik punggung besar dan paha besar seorang yang romantik. Subur. Sihat. Penuh rasa cinta. Sanggup melakukan apa sahaja demi mencapai cita-cita. Ceria,pemurah dan bijak menguruskan kewangan. Baginya tidak ada yang mustahil. Segalanya boleh diatasi. Jenis "no problemâ". Sentiasa mengukur kejayaan diri dengan jumlah harta dan wang yang mampu dikumpulkan.


5. Rata

Punggungnya rata atau hampir samarata dengan badan. Ia melambangkan empunya diri yang lurus, bijak dan terlalu idealistik. Tidak pandai mencari peluang berniaga.Jika perempuan, ia dikatakan tidak subur dan tidak mempunyai anak lebih dari satu.Tidak mempunyai perancangan masa depan yang jelas. Terlalu berserah kepada keadaan tanpa ada insiatif untuk memajukan diri.

Wednesday, 31 October 2012

Pelajaran Baru: Sikit Lagi Nak Pass

Hari ni umur saya dua bulan dan 14 hari. Sekarang saya sedang belajar meniarap, pantang mummy letak atas tilam jer saya mesti nak meniarap. Kadang2 saya rasa marah kalau pelajaran saya ni asyik fail jer. Dah puas saya bertungkus lumus tapi tak berjaya. Kalau tak berjaya saya mesti berusaha lebih kerap dan kerap sebab tu la saya jadi macam ni...stress tau


video

Monday, 29 October 2012

Renungan Buat Sang Suami

Wanita bekerja yang berkahwin memang banyak tanggungjawabnya. Selain menjadi isteri kepada suami, mereka tetap tiada pilihan untuk ‘lepas tangan’ melakukan kerja-kerja di rumah serta mendidik anak-anak. Malah peranannya lebih besar kerana harus memberi tumpuan dalam kedua-duanya. Merekalah isteri, merekalah ibu.

BUAT BACAAN SUAMI

1. Fahami tugas isteri...

Si suami jangan cepat melenting jika isteri lambat menyediakan makanan atau mengambil apa sahaja yang diminta. Jangan sesekali meletakkan tugas kepada isteri 100% , sebaliknya cubalah berfikiran baik melihat bebanan yang dilakukan isteri dengan hati terbuka. Bayangkan kadangkadang si isteri bergegas pulang ke rumah hanya untuk menyediakan makanan kepada anda dan anak-anak dengan masakan dari air tangannya.

2. Ringankan beban isteri....

Ada ramai bapa yang menyangka bahawa tugas untuk menjaga, memandikan, menidurkan dan pelbagai layanan yang diperlukan oleh anak-anak adalah ibunya. Sebenarnya mereka silap, bagi yang memahami konsep perkahwinan, tugas dalam rumah tangga sebenarnya adalah tanggungjawab bersama. Jika si isteri penat, apa salahnya anda sebagai suami tolong meringankan beban. Sekali-skala berjaga malam tiada salahnya.

3. Jangan jemu pandang muka isteri....
Ada lelaki yang menganggap isterinya tidak lagi berseri seperti mula-mula berkahwin dahulu.Isteri yang selesa berpakaian batik dan lusuh dipandangnya buruk berbanding pekerja wanita di tempat kerja sendiri.

Buat si isteri, sentiasalah menjaga penampilan dan berat badan supaya suami berasa gembira serta senang melihat diri anda yang sentiasa tampil menawan. Suami pula jangan mengambil kesempatan, tetapi bagilah dorongan.

4. Jangan terlalu memaksa isteri....

Inilah masalah yang tidak difahami oleh kedua-dua pasangan. Suami lebih senang ‘ mengarah, meminta dan ‘mahu’, manakala si isteri pula ikut sahaja tanpa bantahan. Sebenarnya jika isteri letih, biarlah si dia berehat dahulu. Tugas dan bebanan yang dihadapi di tempat kerja membuatkan si isteri penat. Oleh kerana tidak mahu dianggap isteri derhaka, dia akan ikut sahaja. Percayalah dalam hatinya berasa sedih kerana hatinya berkata... ‘ Aku mahu rehat sekejap’..

5. Usah rasa tersisih....

Suami berasa dirinya diabaikan oleh isteri kerana mereka asyik melayan anak – anak berbanding dirinya. Usah berasa tersisih, sebaliknya anda sebagai suami seharusnya berasa bersyukur kerana isteri anda berusaha untuk melakukan semua tugas tersebut dengan senang hati. Jangan sesekali mengambil kesempatan untuk ‘makan luar’, dengan alasan kurang kasih sayang isteri....

Monday, 22 October 2012

First Day Working After Long Break


Today 22 Oct 2012 is my 1st day working after 2 month maternity leave. At this time my weight loose up to 15kgs over 20kgs. Hmmm its look like 5 more kgs to loose. Memang agak tertekan untuk mendapatkan bentuk asal balik, terpaksa kawal makan dan minum dan terpaksa exercise walau sedikit. Maklumlah nak over2 tak boleh lagi kan. So hari ni I snap a pic just as a measurement before I started workout at gym. Nanti boleh compare2 samada jadi lagi besar ker lagi kecik. Sapa kata kalau dah kecik nak jadik besar balik itu tak mungkin??Kalau dah makan macam *oink *oink tu cumfirm jadi besar balik kan.

Thursday, 11 October 2012

Nina K's Today

Semasa tempoh berpantang yang 40 days tu terasa teramat-amatlah lah bosan dan tertekan especially kena pantang time raya. Nak makan kuih raya tak boleh, nak jenjalan pun tak boleh, hari2 ngadap muka baby jer nasib baik comel. So tak der la bosan tengok muka dia tu. Part paling mencabar adalah time baby tak tidor malam tak pasal2 kita yang tak biasa tido lewat terpaksa berjaga. Time2 camni lah baru kita terkenangkan ibu,betapa besarnya pengorbanan mereka. Time ni jugaklah I rasa bertuah kerana dijadikan seorang wanita dan ibu kerana dapat menghayati pengorbanan ibu selama ini. Hari2 dilalui setelah beranak 2 ni tersa lebih mencabar kalau nak dibandingkan dengan dulu,maklumlah semua benda dah menjadi double. Kasih sayang yang dulunya hanya dicurahkan pada seorang anak kini terpaksa dikongsikan. Mulanya agak payah namun lama-kelamaan keadaan itu dah jadi lumrah. Yang pasti anak pertama mesti memberi laluan kepada adiknya untuk membesar walaupun kekadang ada juga dia meragam tapi sebagai ibu kita harus pandai handle.

 Ok lah dek kerana dah terlalu lama terperap kat rumah,agak2 dah sihat I telah memanjangkan langkah ke The Gardens Mall...hmmm apa lagi shoping la sebelum masuk keje balik ni. So hari ni I telah berjaya menyambar 2 helai blouse,sepasang kasut Charles & Keith dan sehelai kemeja Mark & Spenser untuk Mr Hubby yang sanggup menemani I.Sambil2 tu sempat gak la snap sekeping gambar buat tatapan dan kenangan selepas pantang. Pic ni pada hari ke 50.




Thursday, 27 September 2012

Catatan Syawal 1433H/ 2012

29 Ramadhan/18 Ogos

Aku sedang bertungkus lumus membuat persiapan terakhir untuk menyambut hari raya esok. Langsir telahku cuci dan kupasang ketempat asalnya. Bajet untuk langsir tahun ni tak der ok so aku cuci jer langsir tahun lepas. Kuih muih kuisikan dalam balang kuih raya agar senang bila orang datang beraya esok tunggu angkat jer. Mama dan adikku Amani yang juga bakal bersalin pada syawal ni dah tiba dan masing2 sibuk membuat persiapan diri yang terakhir seperti menggosok baju. Proses mengemas dan membersih rumah telah selesai dan persiapan bilik berpantang untuk 2 orang juga telah selesai. Pukul 10.00 pm aku selamat menidurkan diri.

1 Syawal/19 Ogos 

Pukul 1.30 pagi tetiba aku terjaga dari tidurku dek kerana perutku rasa memulas-memulas seperti kebiasaan senggugut yang biasa ku alami semasa period. Pada mulanya tidak ku fikirkan perkara2 yang lain, kusangkakan hanya sementara, tetapi kesakitan itu ternyata berulang selang setengah jam. Rasa pelik mulai timbul dan terfikir olehku bahawa waktu untukku bersalin sudah tiba memandangkan due date ku hanya lagi seminggu. Pukul 5.00am kesakitan itu semakin kerap kurasakandan kali ni 1/2 jam dalam 3 kali kurasakan lantas ku kejutkan suamiku untuk info kat dia yang aku ni mungkin akan bersalin anytime. Pukul 7.00am aku bersiap2 ke PPUM. Pukul 7.30am aku di tahan di bilik bersalin. 8.30 am seorang doktor datang membuat pemeriksaan keatas diriku dan mendapati bukaan rahimku hanya 1cm. Sepatutnya aku di tolak ke wad kerana tanda2 untuk bersalin masih lambat tetapi oleh kerana kontraksi yang ku alami ketika itu agak kerap lebih kurang 3 kali dalam 10 minit so aku tetap di bilik bersalin tersebut. Debaran mula terasa kerana kerap kali aku mendengar jeritan dari pesakit lain yang bersalin di bilik2 lain. Pada pukul 12.00pm lagi sekali doktor datang untuk membuat pemeriksaan ke atas ku dan kali ini bukaan baru 3cm sedangkan aku pada masa itu sudah tidak tertahan lagi menanggung kesakitan. Keadaan diriku semakin lemah kerana selepas itu kesakitanku berulang setiap minit. Bila mataku mula tertutup dek kerana mengatuk dan lemah tetiba kontraksi datang dan menyebabkan aku tidak dapat melelapkan mata walau seminit pun. Kesakitan kali ini lebih teruk dari awal2 tadi dan berlanjutan sehingga pukul 4.00pm. Sekali lagi doktor menjenguk ku dan memeriksa rahim ku tetapi rahim ku hanya mengalami bukaan 7cm sahaja dan masih bukan masa untuk bersalin. Masa tu hanya Tuhan yang tahu betapa aku sakit dan sudah tidak terdaya menahannya lagi. Sudah lebih 12 jam aku begini. Doktor bertanya pada ku samaada nak ambil epidural ke tak. Aku ingin merasai kesakitan tersebut yang sebelum ini belum pernah ku alami dan dengan selamba aku kata tak nak tetapi doktor telah memberiku satu dos suntikan tahan sakit kerana melihat keadaanku yang sebegitu. Suntikan tersebut membuatkan aku rasa mengantuk yang amat dan menyebabkan beberapa kali aku terlelap dan tetiba aku rasa seperti nak 'membuang'. Keadaan itu berterusan sehiggalah aku terjaga dari tidur dan menyebabkan  aku meneran berkali2 dan pada pukul 5.30pm lahirlah putera kedua ku dengan berat 3.985kg dengan selamatnya. Baruku tahu rasa nak 'membuang' dan meneran itu rupanya rasa nak bersalin. Maka hilanglah segala kesakitan yang kualami selama 16jam tersebut, Alhamdulillah itu jer yang terkeluar dari mulutku. Kegembiraan itu rupanya belum penghabisan, sekali lagi aku di uji apabila uri ku tidak dapat keluar. Berbagai usaha dilakukan namun uri tetap tak keluar yang memaksa aku di tolak ke dewan bedah. Doktor kata jika uri tidak berjaya dikeluarkan melalui jalan bawah maka pembedahan terpaksa dijalankan dan kemungkinan rahim ku akan dibuang. Agak sedih bila memikirkan baby ku ini adalah anak terakhirku namun tak putus2 aku berdoa agar pembedahan kecil ini berjaya. Pada pukul 8.00pm kerja2 pembuangan uri akhirnya berjaya. Aku ditolak ke wad dan selepas itu barulah aku berjaya melelapkan mataku yang dah lama layu. Saat ini aku hanya ingin bertemu suamiku kerana aku tahu dia juga penat dan cemas menanti dari pagi ke malam. Kesian suami ku. 

 bayi yang ku namakan Rayyan Daris



2 Syawal/20 Ogos 

Aku masih diwad PPUM. Rayaku hanya disini. Seawal pagi aku masih belum boleh bergerak kerana kesan ubat bius semalam. Masih belum melihat bayiku. Bagaimanakah rupanya dan laparkah dia aku tak tahu. Pukul 10.00am baru datang seorang jururawat menggendong bayiku masuk sambil memberitahuku bahawa bayiku sihat dan sedang lapar. Alahai kesiannya anakku. Pada masa itu aku sudah boleh bergerak dan dengan segera aku menyusukan dia. Alhamdulillah bayiku sihat dan comel sekali. Bersemangat betul dia menyusu. pukul 12.00pm waktu melawat. Orang yang kutuggu2 tiba jua,suami, anak pertamaku, mama dan adik2 semua datang melawat ku. Tidak ketinggalan rakan taulan. Mereka semua gembira melihat aku dan anakkku selamat.

 Kunjungan kelurga

 Saat ditemuramah oleh wartawan NSTP. Berita kelahiran disiarkan pada 21 Ogos NST

Kunjungan teman

Petang hari ni aku dibenarkan pulang kerumah. 

3 Syawal/21 Ogos

Hari pertama aku dan bayiku dirumah. Tak banyak perubahan yang ku alami melainkan agak panas berbanding dalam wad yang ada aircond. Kat rumah aku dipantau oleh mama ku. Tak boleh dok dalam aircond katanya. Kena pantang betul2, so berpanas la aku dalam bilik kecil bahagian bawah rumahku. Tempoh berpantang baru bermula dengan penuh semangat. Nak cepat kurus la katakan. Raya ku memang tak ada la, Nak makan ketupat rendang kuih muih pun tak boleh. Baju raya tergantung kat bilik jerlah jawabnya. 

 Baby Daris pada hari pertama kat rumah

Tengok tu abang dah tak sabar nak ajak adik main otoman

5 Syawal/23 Ogos

Giliran adikku Amani pula melahirkan anaknya yang kedua Puteri Dina Myrza. 

Tengok ni macam kembar kan?

Hari ni juga bayiku disahkan menghidap penyakit kuning tetapi bacaannya tak lah tinggi sangat 189 sahaja. Oleh itu usaha kami ialah memandikan bayi kami dengan ubat cina. Ubat tu kena ditumbuk,direbus dan airnya digunakan untuk memandikan bayi. Kerja2 menumbuk ubat tu dilakukan oleh suamiku dengan jayanya.

7  Syawal/25 Ogos

Hari jadi anak buahku Sarputra yang ke 2. Sambutan di adakan secara sederhana dirumahku yang diraikan antara sepupu2 nya bertiga sahaja iaitu Rayyan,Dea dan Putra. "Happy birthday to u"

 Berebut nak tiup kek 



10 Syawal/28 Ogos


 Bayiku dah muat car seat, saiz dia memang cepat naik. rasanya car seat ni boleh pakai 3 bulan jer untuk dia kot.

Sessi mengukur bentuk badan sendiri. Dalam seminggu berpantang berat badanku dah turun 13kg. 11kg lagi dalam proses dan aku percaya yang balance ni akan ambil masa untuk turun berdasarkan pengalaman pertama dulu.


28 Syawal/15 September

Detik2 yang kalau boleh tak mahu aku lalui. Mama sudah mahu pulang ke kampung. Menyambung pengajian di pondok Pasir Tumboh Kota Bharu.Katanya aku dah sihat maka khidmatnya tak diperlukan lagi dan pengajian dah bermula. Adat pertemuan pasti ada perpisahan so aku redha. Terima kasih mama kerana sanggup bersusah payah mejaga ku dari hari pertama samapai ke hari ni. Dari aku sakit sehingga aku sihat. Maafkan daku andai ada terkasar bahasa, terkecil hati, tersinggung sepanjang mama di rumahku. Dapat ku lihat agak susah juga untuk mama meninggalkan kami terutama Daris yang sentiasa si pangkunya. Selamat jalan mama.Moga selamat sampai.


 Mama dan Daris, Adikku Amani dan baby Dina, Dea dan Rayyan pose bersama2


 pose mama dan baby Daris...Luv u both so much.





Sunday, 2 September 2012

Selamat Hari Raya- dapat baby raya

Hai frenz...dah lama I tak update blog ni kan. Ada yang rindu tak? hek leh perasan la plak...anyway I nak cerita sket pengalaman I semasa seluruh umat Islam di dunia ni tengah bersiap2 untuk menyambut 1 Syawal dan bergembira untuk bertemu rakan taulan dan sanak saudara yang lama tak jumpa sedangkan I pada masa tu tengah bertarung untuk melahirkan baby baru I ni...U all jangan tak tau lak tahun ni I tak sempat nak celebrate raya pon...so gambar2 raya yang biasa orang lain upload I gantikan dengan gambar2 sambutan baby syawal I ok... kelahiran baby baru I ni agak special sket sebab lahir pada 1 syawal so pihak NST ada datang untuk buat liputan mengenai kami ibu2 yang bersalin pada hari berkenaan, so tak pasal2 me n my baby jadi glemer tetiba...cehhh perasan giler....tp I tak yak cakap kosong ok I ada simpan keratan paper tu...tengok kat bawah
.
.
.


 Ramai yang cadangkan nama Syawal @ Fitri di beri pada baby I ni, Tapi I tak berapa minat dengan nama2 yang femes gitu so baby I maintain ada Rayyan jugak. Rayyan Daris...ok tak?

Nasib baik abang sayang adik dia...tak ler susah ngat mummy nak handle

Wednesday, 15 August 2012

Selamat Hari Raya

Sempena hari raya ni I nak mintak maaf banyak2 dari hujung rambut ke hujung kaki kalau2 ada tersilap,terkasar bahasa...minta maaf jugak tak dapat nak update blog sekang ni sebab terlalu busy ngan keje2 yang terpaksa disiapkan sebelum maternity leave ni...mintak maaf jugak sebab tak sempat nak blogwalking kat blog u all...InsyaAllah lepas semuanya settle aktiviti seperti biasa akan berulang. For all viewer i dedicated this video specially for u....enjoy!!



p/s: video org punyer yer...tumpang sekaki jerk...nak wat sendiri tak sempat

Friday, 3 August 2012

Budak OTOMAN

Hai Rayyan! Buat apa tu? Tengok Otoman?? Hai hari2 nak tengok Otoman. Lepas tengok Otoman kat Astro ceria, mesti nak tengok kat U-Tube plak. Try tengok 2 gambar ni...khusyuk betul si Rayyan menatap aksi Otoman kat U-Tube dah la kat sisi tu tersedia dah 2 ekor Otoman sebagai inspirasi. Patung Otoman tu rasanya dia dah ada berpuluh2 and kebanyakan darinya dah jadi OKU la. Kalau tak patah tangan, patah kaki, tak pun patah tengkuk. Kalau papa beli kejap jer Otoman tu ok...2-3 hari lepas tu mesti dah jadi OKU dah. Kalau zaman sekolah2 dulu mesti boleh wat essei "Aku sebuah patung Otoman". Mesti sedih cerita tu and confirm cikgu akan bagi markah lebih.




Click For CASH!!